maanantai 14. maaliskuuta 2011

Nyt mennään tunteella

Aikaa on taas vierähtänyt ja paljon on ehtinyt tapahtua. Seuraava päivä keilailun jälkeen meni pitkälti lepäillessä ja kirjoja lueskellessa. Paljon ei todellakaan tullut tehtyä. 10.3 ryhdistäydyttiin ja käytiin kaupoilla ja Lao National Museumissa. Museo oli molemmille pienoin pettymys, koska eniten siis odotettiin ilmastointia, jota museossa ei ollut. Museo oli muutenkin pieni ja historian kerronta melko suppeaa. Enimmäkseen seinillä oli kuvia ja lasikaapeissa  kiviä ja tarinat oli jätetty kertomatta.

Museon jälkeen päivä jatkui musiikkikauppaan, josta mukaan tarttui kaunis sininen akustinen kitara. Kumpikaanhan meistä ei soita kitaraa, mutta nyt on hyvää aikaa opetella. Jonsku on asiaan paneutunut enemmän, mutta kyllä minäkin saan välillä rämpytellä. Hintaa kitaralle laukkuineen ja plektroineen kertyi n. 60e, mikä on meidän mielestämme ihan suhteellisen edullista.

Iltaa vietimmekin sitten hyvin mielenkiintoisella tavalla juhlien viimeistä iltaa Laosissa. Luimme  Lonely Planetista Laosin suurimmasta ja suosituimmasta yöklubista ja vaikka emme klubi-ihmisiä olekaan niin päätimme käydä vilkaisemassa. Kulkiessamme kohti klubia näimme onnettomuuden, jonka kulusta meillä ei ole mitään tietoa, mutta joku Laolainen nainen oli loukkaantunut ja siinä kadulla ihmiset ihmettelivät, kuka on syyllinen. Ihmettelimme tilannetta hetken ja hämmästelimme, että miksei naista viedä hoitoon, kun hänen päästään vuoti verta. No lopulta nainen nostettiin avolavan kyytiin ja ajettiin lääkäriin. Tilanne oli aika pelottava kun nainen huusi ja lapset huusivat ja joku mies huusi ja rähisi.

Pääsimme lopulta perille määränpäähämme ja yllätys oli melkoinen. Klubi sijaitsi aivan järjettömän kokoisen hotellin yhteydessä ja ensin emme tienneet, kuinka tervetulleita olemme flip flopeissamme ja rähjäisissä vaatteissamme. Meidät kuitenkin otettiin ilolla vastaan ja saapuessamme yökerhoon ymmärsimme miksi. Vantaan Onnelan kokoinen klubi oli aivan tyhjillään klo 23 perjantai iltana ja saimme viettää iltaa sitten ihan keskenämme 15 tarjoilijan kanssa. Päätimme odottaa klubilla niin kauan kunnes joku muukin eksyisi sinne ja reilun tunnin odotettuamme paikalle ilmestyi joku ranskalainen mies. Silloin me poistuimme ja ranskalainen sai valtaisan klubin itselleen.

Kotimatkaa emme enää keskellä yötä uskaltaneet emmekä jaksaneet lähteä kävelemään, joten otimme tuk tukin. Saapuessamme hotellillemme tapasimme mukavan venäläisen pariskunnan ja heidän kanssaan ilta jatkui kadulla aamun pikkutunneille asti. Kaiken kaikkiaan ilta oli onnistunut, mutta hyvin erilainen.

Lauantaina olikin vuorossa maisemanvaihdos ja puolenpäivän jälkeen suuntana oli lentokenttä. Lentomme suuntasi siis meillekin pienoisena yllätyksenä Kuala Lumpuriin vaikka alkuperäinen kohde vielä viikko sitten oli Vietnam. Lento kesti n. 2 ja puoli tuntia ja oli melko tuskainen. Jaloille ei ollut tilaa ja itse istuin vielä viimeisellä rivillä, niin sai sitten istua aivan selkä suorana. Perille kuitenkin päästiin ja lentokentältä kaupunkiin tultiin aivan uskomattoman upealla bussilla.

Keskustaan päästyämme emme tienneet yhtään mistään yhtään mitään ja seisoimme sormi suussa McDonaldsin edessä, koska se oli edes jotain tuttua. Lopulta päädyimme ratkaisuun, että minä jäin mäkkäriin kamojen kanssa ja tilasin meille ruokaa ja Jonsku lähti metsästämään Lonely Planettia. Saimme sitten lopulta kasaan ihan kiitettävän toimintasuunnitelman ja päädyimme ottamaan taksin China Towniin. Majoitus löytyi 50RM eli reilulla 10 eurolla. Kaupungissa on kaupungin hinnat. Ilta sitten menikin nopeasti, kun käytiin syömässä ja ihmeteltiin.

Tänään itse jaksoin nousta aamiaiselle, mutta Jonsku ei. Majoituksemme tarjoama aamiainen sisältää siis paahtoleipää ja voita ja hilloa. Myös teetä saa aamiaisella ja kahvia on tarjolla ympäri vuorokauden. Nautiskellessani aamupalaani sain shakki-haasteen eräältä asukkaalta. Myönsin heti etten osaa pelata oikeastaan yhtään, mutta lupasin, että Jonsku voisi pelata. Kävin potkimassa Jonskun ylös vähän yhdentoista jälkeen aamulla ja käskin pelaamaan shakkia mukavan miehen kanssa. Jonsku nousikin yllättävän nopeasti tajutessaan, että pääsisi kisailemaan ja päivämme alkoi melko aikaisin. Jonsku ja mukava mies pelailivat reilun tunnin aamulla ja täytyy kyllä sanoa, että nyt sai Jonsku ihan kovan haastajan.

Päivämme jatkui Sky Trainilla kaksoistorneille ja käytiin shoppailemassa. Jonsku löysi ja osti todella upean Dieselin lyhythihaisen kauluspaidan. Itse löysin vaikka mitä, mutta kaikki haluamani ylitti budjettimme moninkertaisesti, joten tänään jäi ostamatta. Kiertelimme keskustassa useita tunteja ja oli kyllä aika vaikuttavan näköistä. Täytyy nyt kyllä tässä mainita, että täällä on todella kallista ainakin meidän budjetillemme. Ruokailuun saa helposti käytettyä yli 5e/naama ja halpaa on vaikea löytää.
Kohta lähdemme hotellin porukoiden kanssa käymään vähän ulkona ja huomenna olisi tarkoitus mennä elokuviin ja ehkä tutkailemaan keskustaa lisää. Itse olisin myös kiinnostunut lintutarhasta, joka sijaitsee tässä meidän kulmillamme, mutta saa nähdä riittääkö aika. Jatkosta ei taas nimittäin ole mitään havaintoa.