keskiviikko 30. maaliskuuta 2011

Kuta beach, surffausta ja mäkkiruokaa

Eilen heräsimme puoli neljältä aamulla ja lähdimme  taksilla kohti Medanin lentokenttää. Saapuessamme lentokentälle vähän yli neljä, se oli vielä kiinni ja saimme odotella ulkopuolella melkein kyllästymiseen asti. Kentällä asiat sujuivat ihan mallikkaasti vaikkakin check-inissä saimme pidätellä raivoamme, koska paikalliset eivät joko ymmärtäneet käsitystä jonotuksesta tai muiden kunnioittamisesta. Kävelimme myös tyytyväisinä terminaalin ylihintaisen starbucksin ohi ja turvatarkastusten jälkeen meille selvisi, että se oli kentän ainoa kahvila. Saimme sitten kituuttaa nälkäisinä ja janoisina aina Jakartaan asti.

Lento Medanista Jakartaan kesti reilut kaksi tuntia ja koko matkan sai pidättää henkeään ja toivoa, että se peltipurkki, jota täkäläiset lentokoneeksi haukkuvat, pysyisi ilmassa. Ja pysyihän se. Jakartan kentällä saimme vihdoin aamupalaa vaikkei se kyllä hyvää ollut ja hintakin oli hieman yläkanttiin. Jakartasta matka jatkui Balille ja lentoaika vajaa kaksi tuntia. Toisella lennolla ei enää jaksanut pelätä, kun joka paikkaa särki ja väsymys oli molemmilla päätähuimaava.

Balille saavuimme joskus kahden jälkeen iltapäivästä ja otimme suoraan taksin Kuta Beachille. Kämpän löytäminen vei tällä kertaa pidemmän aikaa kuin yleensä, koska hinnat olivat hävyttömän korkeita. Lopulta sopivan hintainen maja kuitenkin löytyi ja nyt asumme  aikamoisessa vankilassa vähän  yli kymmenen euroa/yö. Hintaan kuitenkin sisältyy ihan ok aamiainen ja uima-allas.

Eilinen ilta meni syödessä, uidessa ja netissä. Heti kun olimme käyneet hotlalla suihkussa rynnimme kaupungille ja etsimme jo tutuksi tulleen ystävämme McDonaldsin. Söimme nykyiseen kokoomme nähden aivan valtavat määrät roskaruokaa ja olo oli aivan järkyttävän huono tämän mättämisen jälkeen. Me olimme kuitenkin niin väsyneitä ja nälkäisiä, että päätimme vetää helpoimman kautta. Illalla kävimme vielä netissä ilmoittamassa porukoille, että hengissä selvittiin ja sitten  hotellille ja kymmenen tunnin yöunet.

Tänä aamuna päivä alkoi hotellin aamiaisella ja aamu-uinnilla omalla altaalla. Pieni uinnin jälkeinen lepo ja kaupungille. Pyörimme kaupungilla ja etsimme Jonskun rastoille lääkäriä, koska ne ovat taas muutaman viikon olleet aika alakuloiset ja hapsottavat. Apua ei kuitenkaan ensihätään löytynyt ja päätimme lähteä kokeilemaan surffausta. Kun olimme hakeneet hotellilta tarvittavat tavarat ja lähteneet kävelemään kohti rantaa, rastojenkorjaaja yllättäen löytyi. Saimme tingittyä hinnan muutamaan kymmeneen euroon  ja taas alkoi Jonskun  kiduttaminen.Rastojen korjaaminen vei muutaman tunnin ja itse otin ajankuluksi taas mani-pedin. Nyt ovat kyllä kynnet kauneimmillaan.

Hoitojen jälkeen päätimme lähteä vielä rannalle uimaan. Tiedoksi muuten vain kaikille, Kuta Beach ei todellakaan ole hyvä uimaranta! Se on törkeän roskainen ja aallot ja virtaukset ovat melkoisia. Kun pääsimme rannalle, saimme todella hyvän tarjouksen yhden surffilaudan vuokrasta kahdeksi tunniksi. Päätimme kokeilla vaikka rahaa onkin tänään käytetty jo todella paljon. Jonsku sai aloittaa, koska itselläni oli jo täysi työ päästä tarpeeksi kauas rannasta, jotta voisin edes kokeilla jotain pientä aaltoa. Jonsku onnistui saamaan heti ensimmäisen aallon ja pääsi seisomaankin. Kun itse lopulta pääsin Jonskun avustuksella tarpeeksi kauas rannasta ja uskaltauduin kokeilemaan, niin ensimmäisellä aallolla menin rantaan asti (ihan mahallaan vaan, en noussut seisomaan) ja toisella aallolla pääsinkin sitten  tutkimaan meren syvyyksiä. Vaikka olinkin ihan rannassa ja vettä oli ehkä vähän yli polven, olin hetken ajan veden alla aivan kauhuissani ja varma, etten ikinä pääse ylös. Kaatumisen jälkeen päätin pitää pienen tauon, koska olin vihainen niin itselleni, laudalle kuin  kaikille muillekin rannalla olijoille.

Jonsku jaksoi nappailla aaltoja ja onnistuikin aloittelijaksi mielestäni todella hyvin. Itse kävin enää vain kerran uudestaan yrittämässä ja silloin päätin suoraan liu’utella vaan mahallaan. Emme jaksaneet harjoitella kuin tunnin ja sitten oli voimat niin loppu, että päätimme palauttaa laudan ja lähteä lounaalle. Lounaan jälkeen oli taas vuorossa allasuintia ja pieni lepotauko. Ilta menee todennäköisesti taas syödessä ja kirjakauppoja kierrellessä.

Huomenna olisi tarkoitus törmäillä Kuala Lumpurista tuttujen suomalaisten kanssa ja saa nähdä, mitä päivä tuo tullessaan.

Kuvia alla!

Juuri ennen kaatumista

Hotellin terassilta

Emman uudet hienot varpaankynnet

Vähän se meri kuohuu aaltojen jäljiltä

Emma lempipuuhassaan

Unelmien ranta? Hyi helv...